rökfritt överallt snart

när jag gick förbi kommunhuset och polisstationen i höganäs idag, (jag tror det är de husen ialla fall, har ju aldrig varit därinne men men) så såg jag en lapp.

från och med den 1 januari 2010 så får man inte röka på sin arbetstid. alltså under den tid man arbetar (säger sig själv eftersom man ska arbeta) men inte heller under sina raster/pauser, däremot på sin lunch.
mig gör det ingenting, men varför får folk inte göra vad de vill på rasterna. jag vet att på eniro 118118, där jag sitter just nu får vi inte gå utanför själva huset på rasterna, utan enbart på luncherna, men vi kan ju gå upp på taket och röka om vi vill.

gäller detta för alla företag, eller bara de kommunala?

för överst på lappen så stod det att från och med (kommer tyvärr inte ihåg exakt datum nu) ... så skulle kommunala arbetsplatser vara rökfria entréer.

någon som har en aning om detta?

Vad innebär en rökfri arbetsplats?

  • Kommunens medarbetare och förtroendevalda inte får röka under arbetstid. Det innebär att rökning varken är tillåten under arbetstid eller paus, med undantag för lunchrast.
  • Det är inte tillåtet att röka utanför entréer och friskluftsintag.
  • Skyltade rökplatser för besökare kommer sättas upp minst 15 meter från entréer och friskluftsintag.
  • Ingen som befinner sig inom kommunens lokaler eller närområde ska behöva utsättas för passiv rökning eller röklukt.
  • Arbetskläder får inte utsättas för rök.

snott från skellefteå kommun.

alltså gäller detta enbart kommunerna, som jag förstår det.


dina åsikter

skriv din mening här;

ditt namn:
ihågkommen;

din mail:

din blogg:

din åsikt:

trackback